Nem olyan régen olvastam egy cikket az egyik kedvenc blogomon arról, hogyan legyél sikeres vezető. Ez arra inspirált, hogy írjak egy hasonlót a magam szemszögéből. Fontosnak érzem, hogy kiegészítsem azokkal a tapasztalatokkal, amelyeket a magyar piacon saját magam bőrén éltem meg. Mivel csapatomban a „baby boomertől” a „Z” generáción át megtalálhatóak szakemberek, elég sok kihívással nézek szembe nap, mint nap. Kezdjünk is akkor bele …
-
Éreztesd, mindenkivel, hogy biztonságban van a munkahelyén
Ha igazán jó vezető vagy, akkor neked mindig is fontos, hogy kiállsz a csapatodért és megvéded őket. Ilyenkor nem lehet akadály semmilyen személyes érdekeltség, komfort vagy számítás még a személyes sikered sem. Sosem törekedtem arra, hogy „ott legyen a zabszem a seggükben, hogy érezzék van mit veszteniük, ha nem teljesítenek jól”, célom, hogy azt érezze otthon van és együtt csinálunk/építünk valamit. Ez az Ő és a Te személyes érdeked is, mint csapatvezető. Nem a büntetést és retorziókat helyezed kilátásba, hanem a hibát, mint a munka velejáróját elfogadod és inspirálod az embereket, hogy merjenek cselekedni. A hibákat arra használják, hogy jobban megismerjék magukat és a cég elvárásait, illetve a piacot, amin dolgoznak ezzel jobb szakemberekké váljanak.
Ha így állsz a csapatodhoz, akkor nem csak a tiszteletüket és a bizalmukat nyerheted el hanem szakmailag és emberileg is tudod fejleszteni őket, hiszen szembe kell nézzenek a bukással és azzal ,hogyan kell feldolgozni azt. Ez nem coaching vagy mentoring képességek kérdése, hanem megteremted a bizalmat.
Sok esetben volt, hogy a csapatom miatt konfrontálódnom kellett és ilyenkor többször a személyes érdekeimet is feladtam, hogy nekik jobb lehessen. Ezek után tapasztalhattam meg azt, hogy mit jelent az, hogy csapatmunka. Ahogy én kiálltam értük ők is kiálltak értem és ezzel nem csak mint vezetőjüket ismertek el, hanem azt a tényt is, hogy egymástól függünk és segítenünk kell egymást. A fontos mindig a közös cél elérése.
-
Merj és tudj hibázni, fogadd el, hogy nem vagy feddhetetlen
Lehetsz te a legélesebb ceruza a tolltartóban, akkor is hibázhatsz. Egy sikeres vezető és egy nem sikeres ott válnak el, hogy a sikeres vezető képes elismerni, hogy hibázott és képes arra, hogy megváltoztatja a korábbi rossz nézőpontját az új információk vagy az eltelt idő függvényében. Te is félsz attól, ha elismered, hogy tévedtél, akkor gyengének fognak tartani és maga a hibázás lerombolja a tekintélyed? Van, akinek nem is a tekintély hanem az ego az ami nem enged teret: a büszkeség = gyengeség.
De, ahogy a Pókemberben is elhangzik:
Great power comes with great responsibility.
Ez azt jelenti, hogy a felelőség itt nem azon van, hogy az egódat fényezd, hogy te tévedhetetlen vagy,hanem hogy felismerd, hogy hibáztál és felvállald azt. A közismert Gyurcsány idézet: „ezt elkúrtuk„ is egy éles felvállalás, de ne hozzuk ebbe bele a politikát … A hibát felvállalni és kiállni ahhoz kell az igazi erő, nem sunnyogni.
Nálam is sokszor előfordult, hogy egy kialakult álláspontom volt arról, hogy nézzen ki egy banner, egy weboldal vagy arról, hogy a kommunikáció, hogyan épüljön fel. Amikor egyeztettem kollegáimmal többször jöttek elő olyan ötletekkel, amelyek teljesen mások voltak mint az én eredeti elképzelésem, és őszintén, volt, hogy mérföldekkel jobbakat hoztak. Ilyenkor le kell nyelni az egót és átadni a terepet annak, aki jobb ötlettel áll elő, ez az amikor a kollégáid azt érzik, hogy van szavuk és részük az egészben. Nem attól vagy vezető, hogy másokat elnyomsz, hanem hogy másokat inspirálsz arra, hogy merjenek szakemberek lenni és merjenek kérdezni és javasolni.
-
Megérted mit jelent a csapaton belüli kötődés
Nem a kötelező karácsonyi ivászatról beszélek, sem arról amikor a cég fizet egy bárban és mindenki akkor érzi magát igazán úrnak, hanem arról, amikor olyan a csapatod, hogy munkán kívül is tudtok minőségi időt tölteni, ami nem a munkáról szól.
Szerencsére nálunk sose volt olyan a hangulat, hogy a kínos csend felüthette volna a fejét, inkább olyan összejöveteleket csináltunk, amelyek közös élményeket teremtettek. Rendszeres borkóstolás és utána bulizás nagyon sokat segít :). Nálunk továbbá bevált, hogy a kollegák akár párokkal is jöhettek és így még színesebb volt minden beszélgetés.
Tippem az lenne, hogy találj olyan programot, ami a csapat nagyját összeköti ez lehet akár olyan, mint egy szabadulószoba, ahol közös sikert tudtok megélni vagy lehet olyan, hogy elmentek együtt bulizni, meccsre, kirándulni és stb. Attól is függ mekkora a csapatod, nálam a 17 főt kb. 2-3 szegmensre kellett bontani, ahhoz, hogy mindenki megtalálja azt a tevékenységet, amire fakultatív alapon csatlakozik. Készülj fel, nehéz összeegyeztetni, hogy mindenki megtalálja, amit keres!
Tanulság: látnunk kell az embert a kolléga mögöt, meg kell értsük ki-mit-miért csinál, mert akkor tudunk jó csapatot építeni, ha mindenkit a megfelelő helyen tudunk.
-
Legyél empatikus, EQ mindig fontosabb, mint az IQ
Nálam mindig is a hozzáállás volt a fontos egy munkatárssal kapcsolatosan és a tanulmányok nem feltétlen voltak döntőek a kiválasztás sikerességében. Amikor a kiválasztási folyamat zajlik az embert szeretném látni, mert tudást fel lehet szedni idővel, ha olyan a mentalitás. Tehát én az érzelmi intelligenciát fontosabbnak tartom mint bármilyen IQ tesztet. Nem hiszem, hogy a karrier a fontos, inkább az, hogy megtaláld azt, amiben a legjobban ki tudsz teljesedni és hosszútávon szakmai és emberi fejlődést biztosít számodra. Ha erre figyelsz akkor a fizetés és az elismerés sem fog elmaradni, ezt elhiheted. Ne feledd, hogy a jó főnök nem mindig a legjobb szakember és a legjobb szakember nem mindig a legjobb vezető! Ne vágyj minden áron arra, ami nem biztos, hogy Te vagy: ezt mondja ki a Peter’s principle is, amiről már írtam itt.
Kiválasztás a Googlenél? Avagy miért buktam a dublini álom állást?
Példa: amikor a Google-nél voltam állásinterjún Dublinban, ahol egy nap 4 körben kellett helyt álljak egymás után(leendő kollega, leendő főnök, HR, főnök főnöke), azért buktam el a munkát az utolsó körön, mert nem magoltam be az Adsense felületének 1-1 szerkesztői beállítását. WTF?
Skill és mindset megvolt, ahhoz, hogy sikeres legyek az adott poziban és kvázi a „lexikális” tudás buktatott meg. Őszinte leszek nagyon NEM bánom, hogy nem sikerült, sőt segített felismerni azt, hogy inkább olyan emberekkel szeretnék együtt dolgozni, akik szeretnének dolgozni, tanulni és fejlődni nem magolni. Sokkal gyorsabban értünk így el látható eredményeket céges és személyes szinteken, mert a mindset(szemlélet) stimmelt és szivacsmód szippantottuk be a tudást.
Én például ezért nem értem a magyar, és EU oktatási rendszert, ami nem gondolkodni tanít meg, hanem információt raktározni. De ebbe most nem fogok belemenni … Összegezve: fontos, hogy a karriered ne csak a tudásodon múljon, hanem a hozzáállásodon is!
Miért fontos az empátia, ha sikeres vezető szeretnél lenni?
Visszatérve az empátiához: egy kanadai kutatás kimutatta, hogy minél magasabban vagy a karrier létrán, annál nehezebben tudsz empatikus lenni.
Hogyan is működik az empátia?
Tükörelv alapján: azaz látod, hogy valaki csinál valamit és megpróbálod azt a cselekedetet megérteni miért csinálta és ha Te magad is úgy cselekszel adott szituációban mint Ő, akkor érted meg, hogy miért. Ha elnyomsz másokat és erőből vezetsz, illetve hierarchiából, akkor ez a tükör ferde lesz, mert nem adod meg a lehetőséget arra, hogy képet kapjanak rólad és te másokról. Törekedj arra, hogy a távolság közted és a kollegák között olyan közeli legyen, hogy ez a tükör azt a képet mutassa, amit látni akarsz.
Ezt a dogmatikus, mert én azt mondtam, vezetői attitűdöt nagyon nehéz levetkőzni! Főleg, ha olyan cégnél dolgozol, ahol mások nem így csinálják vagy sose tapasztaltad meg azt, hogy hogyan kellene ezt. Ez nem azt jelenti, hogy az a jó, ahogy historikusan kialakult, hanem azt, hogy másoknak nincs meg az igénye ezekre a mély szakmai és emberi kapcsolatokra. Ha sikeres vezető akarsz lenni máshogy nem fogod tudni elérni.
Hogyan tudod legjobban megérteni kollégáid?
Próbáld meg azt, hogy ha egy kollegáddal kapcsolatosan valami frusztrál, akkor megállsz és hátra lépsz egyet. Mit érezhet, miért viselkedik így? Miből fakadt ez a nézőpont? Ha esetleg korábban te töltötted be azt a pozíciót, akkor emlékezz vissza milyen volt. Milyen mindennapi kihívásaid voltak? Milyen frusztrációid? Milyen támogatás hiányzott? … Ekkor nézd meg a legnagyobb félelmeket és kihívásokat, és segítsd őt abban, hogy neki ne kelljen végig mennie ugyanazon az úton, mint neked.
Ez a módszer nem minden esetben működik. Nálam is előfordult, hogy a fentiek szerint cselekedtem és továbbra sem értettem, hogy mi a probléma… Ekkor kell felismerni azt, hogy minden kollégád egyben ember és magánember is… lehet „csak” összekapott a párjával, a családjában történt valami olyan, amit nem oszt meg veled és ilyenkor nem tudsz mást tenni, mint elfogadni. Rakd ezt el egy polcra és amikor lenyugodtak a kedélyek, akkor menj oda ahhoz a könyvespolchoz és poroljátok le együtt.
-
Hívd ki a csapatod és tedd jobbá őket: coaching
Vegyük azt, hogy a csapatodban van egy-két aduász és ők azok, akik a csapatot viszik előre. Amikor leülsz velük, hogyan tudod őket motiválni? Hogyan tudod meglépni azt, hogy még jobbak legyenek? Erre van egy történetem:
Az 1988-89-es NHL hokiszezonban Brett Hull vezette a St. Louis Blues csapatát 41 góllal. Nem kell szeretned és ismerned a hokit, hogy tudd ez elég sok. A szezon végén, amikor leült a vezetőedzőjével értékelni az elmúlt szezont, akkor nem várt mást mint dicséretet. Azonban Sutter edző ezt mondta:
Jobbnak kell lenned. Megvan benned minden, ahhoz, hogy egy Hall of Fame játékos legyél, de változtatnod kell a hozzáállásodon és munkamorálodon.
A következő szezon kezdetekor Hull élete legjobb formájában jelent meg az első edzésen. A következő szezonban majdnem megduplázta a góljai számát és 72 gólt lőtt, majd az ezt következőben 86 gólt. Ezek után Hall of Fame-r játékos lett, köszönhetően annak az edzőnek, aki kihozta belőle a legtöbbet.
Akár csak Hull a Te legjobbad is tud mindig jobb lenni és mindig van hova fejlődni. A te feladatod nem az, hogy simogasd az embereket, hanem változást teremts az életükben, hogy képesek legyenek a fejlődésre. Munkamorál és a tudás akkor fejlődik, ha folyamatosan változásra van kényszerítve és ezt a változást valakinek kezdeményeznie kell. Így lehet igazán jó egy vezető.
Nem biztos, hogy mindenki azonnal megérti, hogy miért nem csak folyamatosan dicséred őket, de hidd el idővel hálásak lesznek. Azzal tudsz talán a legtöbbet segíteni munkatársaid fejlődése érdekében, ha kicsit távolabbról nézve, jó mentorként állsz melettük.
-
Sose engedd, hogy az érzelmeid befolyásolják a döntéseid
Egy jó főnök azt teszi, ami helyes még akkor is ha ezzel adott helyzetben valakit megbánt vagy ideiglenesen kellemetlenséget okoz magának. Ha el kell engedni valakit, akkor elengedi nem számít, hogy kedveli-e vagy sem. Ha egy építő kritikát kell megfogalmazni, mindig megteszi és ügyel arra, hogy semmilyen személyeskedés ne legyen benne. A cél mindig az, hogy segítse és inspirálja a fejlődést. A könnyű út sajnos sosem hoz tartós sikert, ezért egy igazán jó vezető minden kellemetlenségen átmegy annak érdekében, hogy a csapatnak a legjobb legyen.
-
Legyél transzparens vezető… MINDIG
Ha jó vezető vagy akkor bízol az „embereidben”, és legjobban akkor, amikor információkat osztasz meg velük. Egy vezető tudja, hogy a beosztottak mindig megérzik azt, hogy ha valami nincs rendben a vállalatban. Azzal érdemes neked is tisztában lenned, hogy az emberek sokkal jobban félnek a bizonytalanságtól, mint a kockázat vállalástól. Adj meg minden információt a dolgozóidnak arról, hogy mi a probléma, és mutasd meg nekik, hogy mi az, amit Ők tudnak megtenni annak érdekében, hogy megoldódjon.
Amennyiben a sokak által közkedvelt „söpörjük a szőnyeg” alá módszert használod, akkor nem érsz el mást, mint bizonytalanságot. Érezni fogják, hogy valami nincs rendjén és azt is, hogy Te nem mondasz el nekik mindent, ezért elkezdenek pletykálni és susmogni. Ebből semmi jó nem sülhet ki, csak konspirációs elméletek és még nagyobb bizonytalanság. Mielőtt elvesztenék a bizalmat benned, állj fel és mondd el, hogy gyerekek probléma van … Ez fogja növelni a bizalmat és az eggyé tartozás érzését. A transzparencia nagy vezetői erény tudj meg róla többet itt.
-
Elismered és kiemeled a legjobb munkatársaid: mentoring
Tudnod kell azt hogyan kezeld az embereket, hogy mindenki jól és fontosnak érezze magát a csapatban. Érteniük kell, hogy kinek mi a feladata és hogyan tesz hozzá ahhoz, hogy a ők maguk, a csapatuk és a cégük is együtt fejlődhessenek. Ha ezt nem tudod megteremteni, akkor nem lesz meg a szinergia és nem fogják látni, hogy merre tartanak és miért. Ez az elsődleges ok, ami a munkahelyi boldogtalansághoz vezet. Nagyon sokan itt buknak el, hogy felismerjék azt, hogy valaki boldogtalan abban amiben van, vagy nem tiszta a cél, amit kitűztetek.
Mindig törekedtem arra, hogy a célt ne én adjak másoknak, hanem a dolgozók mondják el nekem milyen ambícióik vannak és ezek ismeretében azokhoz illesztjük a célokat. Így fordulhatott elő, hogy volt olyan beosztottam, aki 3 év alatt 3 különböző munkakört tudott betölteni, mert az ő személyes fejlődése támogatta az osztály és a cég érdekeit. Ezekről a gondolatokról és érzésekről azonban tudnod kell, ahhoz hogy reagálhass rá, ami nem megy a Vastrónról dirigálva. Muszáj vagy tenni ezért nap-mint-nap, lásd és értsd ki merre jár fejben.
De hogyan is tudod ezt elérni?
- Tűzzetek ki közös célokat.
- A célok elérése és teljesítése járjon valamilyen jutalommal. (ez lehet akár tanfolyam, workshop, egy könyv vagy ha olyan a vállalati kultúrátok és a karrier management rendszeretek, illetve ha a cél is bír akkora súllyal, akkor akár előléptetés vagy fizetésemelés is lehet a tét)
- Üljetek le rendszeresen és nézzétek meg merre tartotok. Legyen transzparens mindig, hogy mit vársz el és mit teljesítettek. Ezeket mindig írjátok is le.
- A cél az úton változhat mindkét fél részéről, ezért fontos, hogy proaktív legyél és a munkatárs is. Osszátok meg egymással elképzeléseiteket.
- Amennyiben a cél módosul vagy tolódik, akkor törekedjetek konszenzusra, az eredményt és a jutalmazást illetően is.
Ez az 5 egyszerű lépés segít majd neked abban, hogy támogathasd a dolgozók szakmai és emberi fejlődését, ami fontos, hogy ezáltal a cég érdekeit is szem előtt tudjátok tartani.
Ne feledd, hogy a legnagyobb érték az a munkavállaló, aki brand/team iránt eltökélt mert megtalálja benne a saját maga számításait. Minden munkavállaló előbb ember, és utána csak a kollegád. Tedd az embert boldoggá, motiválttá és így élvezet lesz minden nap bejárni dolgozni neked és neki(k) is.
NE feledd vezetőnek lenni nagy felelőség, akkor már érdemes úgy csinálni, hogy szeresd és jó vezető legyél. A jó hírem az, hogy ezek a képességek tanulhatóak és gyakorolhatóak.