2018-ban már nem lehet megkerülni, még Magyarországon élve sem, a világ legnagyobb online retailerét: az Amazon -t. Az elkövetkezendő hetekben célom bemutatni ezt az óriást, üzleti, felhasználói, hirdetői és piacszerzési szemszögből, illetve megmutatni magát a digitalizációt, amely már ott van a Te életedben is.
Egy könyvesbolt története, avagy hogyan árulj a neten könyveket
Az egész egy ötlettel kezdődött. 1994-ben az internet hajnalán, amikor még a könyv nem a polcaid kelléke volt, hanem az információszerzés egyik alapja.
Jeff Bezos az Amazon atyja, amikor megalapított a céget arra alapozta ötletét, hogy évente prognosztizáltan 2300%- al fog nőni az internetes kereskedelem(ecommerce), ebből nem akart kimaradni.
Miért Amazon lett a cég neve? 1. Mert az amazon szó jelentése: Egzotikus és különleges. 2. Mert 1994-ben a weben a tartalmak névsorban voltak így „A” betűvel kellett kezdődnie a leendő vállalatnak.
Jeff leszűkítette a potenciálisan értékesítendő termékek listáját 20 termékre. Ezeket még egy szűrőn vezette keresztül így maradt egy 5-ös shortlist:
Cd-k, számítógép alkatrészek, számítógép szoftverek, videók és könyvek. Tehát elsődlegesen az Amazon marketingje a könyvek értékesítésére épült.
1995. júliusában elindult a könyvek értékesítése és az első 2 hónapban már mind az 50 amerikai államból voltak megrendelései, továbbá világszerte 45 országban volt elérhető az amazon.com. Az üzlet hihetetlenül gyorsan nőtt, már a 2. hónap után elérte a heti 20 000 USD árbevételt.
Könyvesboltból a modern világ vezető ecommerce nagyhatalma
2000 volt az év amikor az Amazon kilépett a saját maga által kövezett „sárga köves útról” és egy jól megfogható több sávos autópályát épített. Ekkor változtatta meg a logóját erre:
A rebranding nem öncélú volt és nem csupán sexybbé szerették volna tenni a korábbi arculatot, hanem egy üzenetet közvetített:
Nálunk A-tól Z-ig mindent megtalálsz így nem lesz gondod semmire(mosoly)
Azért, hogy ne a levegőbe beszéljen és a rebrandinget infrastrukturálisan is meg tudja valósítani, sikeresen akvirált számtalan startupot és nagyvállalatot. Itt egy lista a felvásárolt vagy beolvasztott cégekről.
Mint minden sikeres vállalathoz itt is szükség volt arra, hogy bővüljön a cég. 2011-ben 17 évvel az alapítást követően 30.000 dolgozót foglalkoztatott majd 2017 év végére ez a szám 566 600-ra duzzadt ezzel a világ legnagyobb munkáltatói között van már az Amazon. Ki gondolná, hogy ennyien dolgoznak egy ecommerce vállalatnál nem?
Az innováció nem a szavak, hanem tettek és víziók kérdése
Olyan szolgáltatásokat találtak ki, mint az Amazon Dash: egy olyan szerkezet, ami nem áll másból mint egy előre konfigurált gombból. Azt, hogy az Amazon Dash pontosan mi is legkönnyebben egy példán keresztül tudom bemutatni. Vegyük azt, hogy elfogyóban van a mosóporod és újra szeretnél rendelni. Ehhez nincs más dolgod, mint ez az előre felkonfigurált gombot megnyomni. Ezek után az Amazon küld neked egy újat és levonja a fiókodhoz rendelt bankkártyádról ennek az összegét. És ha Prime felhasználó vagy ezt akár pár napon belül is megkaphatod. Mi ez ha nem maga az innováció? Minden, ami az életet könyebbé tervezhetőbbé és gazdaságosabbá teszi… (legalábbis számomra)
Ugyanakkor az Amazon Dash és Amazon Prime mellet az Amazon GO volt a 2016-os év legnagyobb durranása. Amazon GO-ról itt egy videó:
Miért is az AMAZON GO az egyik legfontosabb kiskereskedelmi újítás?
Képzeljük el azt a világot, ahol a technológia helyettesíti az emberi erőforrást és megkönnyíti az életet. Fejlesztettek egy pénztár és kiszolgáló személyzet nélküli rendszert! Fogod magad besétálsz a boltba becsippantod a mobilod egy kapun, odamész a polchoz ahol a kívánt terméked van. Leemeled azt a polcról, kisétálsz, és amikor elhagyod az üzlethelységet, akkor a telefonod jelzi, hogy a vásárolt tételt levonták az egyenlegedről. Egyszerű nem?
Nincs sor, pénztár, Mari néni aki elmeséli az élete történetét és még a kellemetlen sortársakat sem kell elviselned, mikor 2 cm-re a tarkódtól lihegve várják: „mikor pakolhatok fel a futószalagra?”
Na de ez a jövő…mikor is esz ebből valami is? Mikor sétálhatok be egy Amazon Go-ba?
2018. január 22-én Seattle-ben megnyílt az első ilyen bolt… ebből is látszik, hogy nem beszélnek a levegőbe, mint sok tech óriás, hanem kitalálnak-tesztelnek-megvalósítanak-roll-out -olnak azonnal.
Jogos a kérdésetek: de mennyi idő lesz mire ezt bevezetik világszerte?
Az biztos, hogy sok, de az az egy biztos, hogy az Egyesült Államokban elég hamar megvalósul majd. 2017-ben Jeff felvásárolta a Whole Foods élelmiszer láncot töviről-hegyire, amely 479 üzlettel rendelkezik csupán Észak-Amerikában és ezeknek az átépítése már folyamatban van.
Miért írom le ezt neked? Szeretném, hogy mindenki tisztán lássa azt, hogy interneten kereskedj és használd a „modern” világ által nyújtotta kényelmi megoldásokat nem feltétlen a Te döntésed. Mára már az offline világot is áthatja minden fronton a digitális forradalom, ha szeretnéd, ha nem.
Már rég nem arról kell beszélnünk, hogy a neked van egy terméked vagy szolgáltatásod és azt hol szeretnéd eladni! A lényeg, hogy a fogyasztó melyik legrövidebb és legkényelmesebb úton tud ahhoz hozzájutni! Ez a cikksorozat arra is választ fog adni, hogyan tudsz ebbe a digitális transzformációba becsatlakozni.
A digitalizáció napjainkban. Mit is jelent a digitális transzformáció?
A fenti példákban mindenki láthatta, hogy az online világ nem kihatással van az offline életünkre, hanem meghatározza azt. Itt mindig egy kérdés merül fel, az idő.
- Mikor lesznek olyan technológiák Magyarországon, amelyek ezt lehetővé teszik?
- Mikor lesz az cél, hogy egy vállalat ne csatornákra dolgozzon ki értékesítési stratégiát, hanem fogyasztói igényekre nyújtson tényleges megoldást?
- Mikor lesz az, hogy egy értékesítő, azt mondja, vedd meg online és másnap nálad van?
Ez a változás itt van. Most történik. Lassabban, mint szeretnénk, de a változás elindult. A Telekom, az Auchan a Tesco, IKEA és még sok egyéb multi folyamatosan vezetnek be olyan innovációkat, amelyek ezt segítik.
Legutóbb, amikor Ausztráliában jártam az élet úgy hozta, hogy McDonald’s-ban ettünk. Kerestem a pultot, ahol meg tudom rendelni a menümet, azonban erre nem volt lehetőségem. Egyetlen megoldás maradt az, hogy telefonomról adjam le a rendelésem. Csupán, akkor kellett odamennem a pulthoz, amikor, már átvehettem a kész ebédemet, természetesen úgy, hogy azt kifizettem előre a mobilomon.
Erre itthon pl. az M3-as budapesti kihajtójánál már érintő kijelzős rendelőfelület van a „mekiben”, és nem kell sorban állnod, csak ha te szeretnél 🙂
Retail digitalizáció hazánkban, hol is tartunk?
És akkor egy hazai példa a Tesco önműködő bevásárló rendszere a Scan&Go. (katt, hogy bővebben olvass a scan and go rendszerről). Röviden, mikor bemész a boltba bescanneled a kártyád és a boltnak a QR kódját, ahol épp vásárolsz, majd végig mész a bolton és minden terméket, amit a kosaradba raksz lecsippantasz. Mikor végeztél az önkiszolgáló kasszához mész és ott rápittyented a kosaradban levő termékeket a kijelzőre és fizetsz. Ugye, hogy egyszerűen és kényelmesen hangzik?
Nem mondom, hogy 100-ból 100x hibátlanul működik, de segíti az életed könnyebbé tenni és ha a gyermeked kezébe adod az eszközt, akkor nem fog sikítva rohangálni a folyosókon és az idegeiden, hanem lefoglalod ezzel a kis, „játékkal”.
Nem kell ekkora cégben gondolkodnod vagy csillagászati összegekbe ahhoz, hogy digitálisan érett vállalkozó vagy vállalkozás legyél csupán meg kell értened ezt a változó világot és meg kell találnod benne a helyed. Remélem, hogy a cikksorozatom segít kinyitni a szemed és nyitni új dolgok felé, ha kérdésed lenne akkor állok rendelkezésedre.