Mert így tudsz hosszútávon sikeres lenni… Megfogadtam, hogy megosztok az életemből pár tippet, hátha segítek azoknak, akik jobb és transzparens vezetővé szeretnének válni ezért írtam „8 képesség, hogy sikeres lehess” cikkem. Természetesen én sem vagyok tökéletes és nem mondom, hogy mindent jól csinálok, de az évek alatt nagyon sok olyan szituációba kerültem, amelyek tapasztalatait meg tudom és szeretném osztani. Hiszem, hogy ebben a gyorsan változó világban az tud sikeres és transzparens vezetővé válni, aki tudja adaptálni a váratlanul a kialakult helyzeteket és sosem kényelmesedik bele a pozíciójába.
Kezdjük is az elején, mi az a transzparencia. Milyen egy transzparens vezető?
Egyetemi értelemben a transzparencia: átlátszóság. Nyilván ez nem azt jelenti, hogy mindenki legyen átlátszó és ezáltal láthatatlan, hanem azt, hogy ne titkolózzunk, ne susmogjunk és ne legyen mit rejtegetnünk. Titkok mindig vannak és nem arról van szó, hogy a kollegák munkabérét oszd meg másokkal vagy hasonlók, hanem azt, hogy ami a céget, a csapatot érinti arról mindig mindent időben mondj el.
Azáltal, hogy kollegáidat vagy beosztottjaidat bevonod azokba a dolgokba, amelyek a céget érintik nem csinálsz mást, mint bizalmat építesz. És ugye a bizalom minden egyes csapatban a legfontosabb.
Egy mindenkiért és mindenki egyért?!
Ugye ismerős valahonnan? Itt most nem kardélre kell hányni a bíboros embereit és utána tivornyázni a fogadóban, hanem a vállalat által lerakott vízió irányába kell haladnia mindenkinek. Amikor elkezdesz egy munkahelyen dolgozni akkor jóesetben azért választod, mert:
- érdekel a cég
- tudsz szakmailag fejlődni
- megfelelő anyagi kompenzációt kapsz
- és tudsz azonosulni a cég céljaival és hitvallásával
Utasítottam én olyan céget vissza már, ami a csillagokat ígérte és tudtam volna is anyagilag egy stabil egzisztenciát felépíteni, de sajnos a cég profilja és víziója nem egyezett az enyémmel. Történetesen nem szerettem volna több és több cigi eladását támogatni a kreativitásommal. Ez akkor és ott egy döntés volt, amikor nem a pénzt, hanem az elveim választottam és sose bántam meg.
Visszatérve a transzparens vezető témakörhöz, legyél lényegre törő és hiteles. Sokat segít, ha nem 3,5 km-ről indulnak a mondataid és a gondolataid, hanem tiszták, közérthetőek. Alá kell támasszák a víziót, amely a vállalaté, és a célt amely a csapatodé.
Mark Twain mondta azt, hogy:
Minek használj 50 dolláros szavakat, ha 50 centesekkel is eléred a célod.
Amikor a kollégáiddal beszélsz, nem kell köntörfalazni, be kell mutatni, a kialakult problémát és felvázolni esetleges megoldásokat vagy kikérni a véleményüket. Nem minden esetben az a probléma, hogy a cég víziója vagy a csapat célja került veszélybe. Előfordulhatnak olyan személyi problémák és motivációs problémák is, amelyek kihathatnak a csapatra.
Engedd, hogy a probléma megoldást tudjon szülni. Avasd be a kollégáid a kihívásaidba
Történt nálam olyan, hogy a próbaidő alatt úgy döntöttünk a kollégával, hogy nem folytatjuk az együttműködést. Még akkor is, ha az általa betöltött feladatkört elsőre nem tudtam ki fogja tudni átvenni. Miután megbeszéltem a kollégával a kilépést és elköszöntünk egymástól, azonnal mentem a csapathoz. Elmondtam a hírt és kértem, hogy oldjuk meg a kialakult helyzetet nyitott vagyok megoldásokra. A csapat válaszán mondhatnám, hogy meglepődtem, de nem. Egyik kollegina jelezte, hogy nagyon szívesen átveszi a feladatainak nagy részét, mert mindig is érdekelte ez a terület csupán iránymutatást kért tőlem a kezdetekre. Megegyeztünk a konkrét feladatokban és olyan jól sült el, hogy a mai napra már előléphetett és teljes munkaidőben tölti be az ideiglenes pozíciót.
Azért nem lepődtem meg a történteken, mert magam is így álltam volna helyzethez és segítettem volna a csapatnak a kialakult helyzetben. Az már csak szerencsés „véletlen”, hogy ilyen jól tudott elsülni.
Korábbi cikkem, 8 képesség, hogy sikeres vezető lehess kapcsán LinkedIN-en kaptam egy kommentet:
Vezetőként feddhetetlennek kell lenned, de nem tévedhetetlennek. Sosem kérdőjeleződhet meg a szakmai irányultságod, de utólag kiderülhet, hogy tévedtél.
Egyet értek Böle Ferenccel, mert a transzparens vezető feddhetetlen, példamutató és következetes. Azt várd el mástól, amit te magad is nap mint nap megteszel. Ez inkább a hozzáállásról szól mintsem a tényleges munkáról. Napi szinten én sem azt csinálom, mint a kollegáim, hiszen azért szakosodott mindenki. Azonban mindannyian úgy csináljuk, ahogy azt a magunk feddhetetlensége megkívánja.
Hogyan legyél transzparens vezető két lépésben?
Nos az a szerencse, hogy ez nem rakéta tudomány, csupán egy dolog kell hozzá és az nem más mint: a következetesség. Ez akárcsak minden soft skill gyakorlással tud fejlődni és azáltal leszel jobb és jobb benne, hogy gyakorlod. Tedd az életed részévé és meglátod könnyebben fog menni a vezetés és még az emberi kapcsolataid kezelése is.
Két dolog kell ahhoz, hogy felülemelkedjünk magunkon és képesek legyünk változtatni a dolgokon
- Raise your Standards (Emeld a szinted). Ne azt nézd, hol vagy hanem azt, hol szeretnél lenni. Viselkedj úgy és tegyél úgy, mintha már ott lennél.
Tegyük fel, hogy egy teremben vagy és megkéred az ottlevőket, hogy tegyék fel a kezüket azok, akik heti 4-5x sportolnak?! Azokon az embereken, akik feltették a kezüket, látni fogod, hogy igazat mondanak-e mert az Ő szintjük része az, hogy úgy nézzenek ki, mint aki heti 4-5x sportol.Ne azért szokj le a cigiről mert egészségtelen vagy mert büdös, vagy mert anyu azt mondja. Azért szokj le mert Te egy olyan ember vagy, akinek nem fér bele az életébe, hogy magát pusztítsa indokolatlanul. Ha így állsz hozzá máris sokkal könnyebb lesz a leszokás. Nem harcolsz a kémiai vágyad ellen, hanem egy másik ember vagy, akinek nincsenek kémiai vágyai. (írhattam volna a kémiai szó helyett a szokást is, szerintem érted mire gondolok) - Ha már meg vagy az elsővel, akkor tedd szokássá. Miért bukik el a legtöbb ember az újévi fogadalmában? mert nincs meg az első lépés és nincsenek meg hozzá a kialakult szokásaik. Menj le abba az edzőterembe heti 4x ne mond, hogy nincs időm rá. Egy dolog nagyon fontos, mindenkinek 24 órából áll egy nap, a kérdés, hogy Te neked mi a fontos: mi férjen abba a 24 órába bele?
Ha a fenti pontokat követed és gyakorolsz, akkor sikeres vezető lehetsz, sőt még transzparens vezető is. Itt a teljes videó nagyon ajánlom mindenkinek.
Bizalom = Transzparencia = Sikeres csapat
Amikor felüti a fejét egy probléma, ami a vízió és csapat célok elébe áll, akkor legyél Te az első, aki a csapathoz fordul és megosztja velük azt. Ne az legyen, hogy látják rajtad, hogy feszült vagy egyre többet mész board meetingre, hanem mond el az „ő szintjükön”, hogy mi a helyzet és mire kerestek megoldást. Az Ő szintjük nem pejoratív inkább a probléma mélységét illetően értettem.
Fontos és kevés vezető tudja, hogy az emberek szívesebben vállalnak kockázatokat, mintsem bizonytalanságban legyenek. Add meg nekik az információt, hogy bele tudjanak szólni, lehet tőlük jön a megoldás.
Végezetül íme pár hasznos velejárója a transzparens vezetésnek
- Gyorsabban oldódnak meg a problémák
- Gyorsabban építhetsz összetartó csapatokat
- Kapcsolataid hitelesebbek lesznek és gyorsabban nőnek magasabb szintekre
- Kollegáid önként fogják azt hirdetni, hogy mennyire megbíznak a vezetőjükben
- Magasabb szintű teljesítőképesség a csapatban
Ez nem is csoda hiszen: a hatékony probléma megoldás + könnyebben tudsz csapatokat építeni + hiteles minőségi kapcsolatok épülnek + megvan a bizalom az = magasabb minőségű teljesítmény.
Ha eddig nem így csináltad nem fog azonnal és könnyeb menni a váltás, de javaslom kezdd el és meglátod, megéri! Kollégáid és saját szakmai karriered meg fogja hálálni.
Bővebben tapasztalataimról és életutamról ebben a bejegyzésben olvashatsz.