Mindenki, aki akár alapszinten is foglalkozott marketing kommunikációval ismeri azokat a kifejezéseket, hogy B2B és B2C marketing. Azonban a B2M marketing egy új, de mégis régi kifejezés. Vállalatok szakosodnak bizonyos szegmensekre, amely nagyban attól függ, hogy mi a vállalat fő profilja. Ha csak üzleti célú termékeid vannak, akkor nagy eséllyel üzleti partnereket vagy disztribútorokat keresel. Ahhoz, hogy megtaláld vagy támogasd őket B2B(business to business) marketinget folytatsz.
Ha termékeid általános fogyasztási cikkek, vagy az üzleti és a privát szektor számára is elérhetőek, akkor jó eséllyel a B2B marketing mellett B2C(business to consumer) kommunikációs stratégiád is van.
Ezek mellet sok egyéb féle marketinget különböztetünk meg, például:
- B2G (Business-to-government), azaz állami vállalatoknak való értékesítés (Magyarországon közbeszerzés formájában ismert).
- B2E (Business-to-employee), azaz a munkavállalók számára kínált ajánlatok, akciók (Magyarországon ritka).
- C2C (Consumer-to-consumer), azaz magánszemélyek közötti értékesítés, vagy kereskedelem (Apróhirdetések, Vatera, eBay, garázsvásárok).
(forrás b2bmarketingblog.hu)
Sokan keverik a B2B és a B2C marketinget és azt gondolják, hogy ami működik az egyik oldalon annak működnie kell a másikon is. Ez sajnos nem ilyen egyszerű, ha érdekel B2B marketing 10 legnagyobb betegsége akkor olvasd el a cikket és tudd meg, hogyan teheted stratégiád működővé.
Business to Many vagy Business to Machine?
Azok a vállalatok, akik foglalkoznak B2B és B2C marketinggel gyűjtőnéven B2M marketingnek nevezzük. Business to Many mert több marketing szegmens felé kommunikálnak egyszerre. Én azonban nem erről a B2M-ről szeretnék beszélni nektek, hanem a Business to Machines marketingről. Kicsit több mint 1 éves már az a Google Assistant videó, amit a Google I/O-n mutattak be tavaly.
A videó bemutatja azt, hogy a Google mesterséges intelligenciája lefoglal egy hajvágást miután a fogyasztó megkérte a telefonját, hogy tegye meg. Mondhatnátok, hogy messze van mire bekerül a hétköznapokba. Hát nem… itt kopogtat az ajtónkon… most …
Miért pont most kezdődik a B2M marketing időszámítás?
Pár napja jöttem vissza a Google EMEA retail konferenciájáról, ahol nagyon érdekes új utakat nyitott a vállalat. Az egyik az volt, hogy mivel az európai kereskedelem 90%-a még mindig offline zajlik, amiből szeretnék kivenni a részüket. Olyan technológiákat fejlesztettek, amelyek segítségével mérhető a bolti tranzakció vagy akár csak egy fogyasztó bolti látogatása.
Képzeld el, hogy a fogyasztód látja a 6 mp-es YouTube bumpered, rákeres a brandedre és 2 nap múlva bemegy a üzletekbe. Az is lehet, hogy épp felhív telefonon és meg tudod mondani, hogy Ő látta vagy keresett-e rád korábban… Természetesen vannak fejlesztési és azonosítási kérdések, amelyeket implementálnod kell, de ha azokat megvalósítod akkor már offline konverziókra is optimalizálhatod kampányaid. Ehhez csupán a kereskedelmi adataid kell vissza töltened a Google számára, hogy tudja az adatokat és a konverziókat matchelni és Voilá!. Itt egy tipp a Google szakértőktől:
Ha lehet akkor 7 napos attribúciós modelt állítsatok be. Tapasztalatok szerint, ekkor lehet a legjobban egy adott csatornának vagy médiumnak tulajdonítani a last action-t.
Most nem is erről szól a cikkem ezt kibontom majd később részletesebben, hanem arról, hogy hamarosan elindul a B2M marketing. Ez az, amikor asszisztenseink lesznek mindenhol a világban, legyen szó akár az Amazon Alexa, Apple Siri vagy a Google Assistant(azaz Google Duplex)-ről és ők segítik nap mint nap életünket.
Vagy az Amazon Alexa megoldása, aki segít a mindennapi bevásárlásban.
De ez mitől is B2M marketing?
Ha az asszisztenseink fogják intézni a “piszkos” ügyeinket, akkor mi tartja vissza őket, hogy megszűrjék leveleink? Az oldalakat, amiket böngészünk? Vagy akár az ajánlatokat amiket kapunk?
Gondoljatok abba bele, hogy elindultok otthonról és jön egy push notification mikor elmentek a helyi Tesco mellett és mivel tegnap elvégezted a bevásárlást(asszisztens tudja merre jártál, meddig voltál ott) ignorálja neked mert tudja, hogy nem aktuális. Mondjuk, hogy elmész egy konditerembe edzeni. Edzés után a BioTechUSA megtalál téged egy fehérje ajánlattal, azt megmutatja Neked mert tudja mikor vásároltál utoljára. Az is lehet, hogy már fogyóban van, feltételezve, hogy rendszeresen fogyasztod és betartod a gyártó ajánlását és emiatt szól neked.
Ez lenne a B2M marketing, amikor neked a robotok, azaz az AI felé kell majd üzeneteket tolmácsolnod, egy virtuális asszisztensekkel teli világban. Az asszisztens dönti majd el, hogy eléred a fogyasztót vagy sem.
Mi a konklúzió? A jövő, ha ezt lehet annak nevezni, közelebb van mint hinnénk.
Fel kell készülni egy még gyorsabb még egyszerűbb és egyben bonyolultabb világra, ahol az AI nem hardver kérdése, hanem egyéni fogyasztói preferenciáé. Nekünk ott kell lenni, hogy elérjük fogyasztóinkat vagy konkurensünk teszi meg ezt helyettünk.
Minden abba az irányba vezet, amit az Amazon már évekkel ezelőtt elkezdett kommunikálni, bővebben az Amazon modellről, hogy a hétköznapi életben az unalmas dolgokat egyszerűbbé, gyorsabbá kell tenni.
Zárásul, hogy még jobban féljünk a jövőtől és az “ítélet napjától” itt egy videó a Boston Dynamicstól (szintén Google projekt), hogy a robotika hol tart már.