Korábbi cikkemben már beszámoltam arról, hogy az AIDA modell ideje lejárt és új marketing trend vette kezdetét. Ez nem más, mint a Google által megfogalmazott STDC modell. Nem arra szeretnék kitérni most, hogy pontosan ez mit takar, arról írok hamarosan egy hosszabb bejegyzést. A mostani cikk fő témája: Hogyan kell vállalatod digitalizálnod, hogy sikeres tudj lenni a modern online marketing világban.
Válts és legyél adatvezérelt, ha online marketingről van szó
Kutatások kimutatták, hogy marketing cégek több, mint 98%-a nem használja az adatvezérelt megoldásokat és még törekvésük sincs arra, hogy használják azokat.
Remélem, hogy mára már minden marketing szakembernek nyilvánvaló, hogy ha méréseinket használjuk, akkor sokkal jobban, olcsóbban és fókuszáltan tudjuk elérni a célközönségünket. Amennyiben ezek az adatpontok megvannak, akkor jött el az ideje a különböző automatizmus szolgáltatásoknak, hogy üzletünk könnyebben skálázhatóvá váljon. Azok akik ezeket az eszközöket sikeresen használják nem csak gyorsabbak lesznek a piacon, hanem csökkenteni tudják a marketing költségeiket és emellett növelni tudják árbevételüket.
Milyen számokról beszélünk? – 30% hirdetési költség, emellett +20%-os árbevétel növekedés, ez derül ki a BCG által végzett kutatásból.
Azért, hogy mindenki számára elérhető és érthető legyen ez a digitalizáció, a Google összerakott egy útmutatót, amit az 5A-nak nevezett el.
Első “A”: Célközönséged meghatározása (Audience)
Az a vállalat, aki tisztán ismeri és adata van a célközönségéről sokkal hatékonyabban tudja megcélozni és aktiválni azt. De vegyük is sorra mire van szükséged ehhez:
- Ha offline és online adataid vannak (webshopod és fizikai üzleted is van), akkor fogd meg őket és egységesítsd azokat. Kell találj valami olyan azonosítót, aminek mentén a fogyasztókat egyértelműen szegmentálni tudod és ezek után létre tudod hozni a megfelelő csoportokat. (email cím, rendelés azonosító, stb.)
- Miután egységesítetted az adatokat, próbáld meg tipizálni azokat. Kire mi jellemző? Mit vásárol? Milyen csatornán vásárol? Mikor? Milyen gyakran? Vannak olyan jellemzők, amelyeknek köszönhetően csoportba tudod őket rendezni? Hogy erre milyen toolt használsz az csak a budget-den múlik. Rengeteg startup kínál megoldást egészen kicsiknek és nagyoknak is. Amit én tudok javasolni, hogy jól járj utána, hogy milyen adatok és azok mikor keletkeznek nálad. Nézd meg azokat hogyan tudod a lehető legkisebb napi munkával egy adott rendszerbe integrálni. Idén végeztem egy auditot kifejezetten enterprise és nagy KKV szintű toolok kapcsán. Örömmel tudatom veletek, hogy nagyon kompetitív a piac. Ajánlom az Exponea-t , mint a térség egyik legjobban fejlődő automation és CRM toolját, akiknek már egész elérhető árú csomagjaik vannak. Ezen felül én használtam a Splio-t, Voyado-t és napi szinten jelenleg az Emarsys-al dolgozom.
- Határozd meg a stratégiád, minden általad forgalmazott márka szerint. Legyen minden márkádnak dedikált stratégiája és építs hozzájuk értékesítési funneleket. Amint ez megvan nagyban fogja segíteni a tervezésed abban, hogy a fogyasztókat minden értékesítési ponton, mindig releváns médiával le tudd modellezni (videómarketing, Google kereső és display marketing illetve offline csatornák).
Második “A”: Eszköztár, lehető legjobban juttasd el fogyasztóidnak az üzeneted (Assets)
Miután megvan a fogyasztói szegmens, akinek szeretnél kommunikálni és meg is tudod fogalmazni, hogy mikor tedd azt, nincs más dolgod mint kitalálni, hogy ezt milyen formátumban tedd. Készüljön egy videó? Egy infografika? Egy kép, banner? Vagy egy sokkal komplexebb megoldás kell? Szükséged lehet akár egy landing page-re vagy applikációra? Továbbá beszélnünk kell arról is, hogy ezek hogyan jelennek meg a boltjaidban, újságokban illetve rádió és tv hirdetésekben.
- Ha ismered a célközönséged és a szokásaikat, akkor biztos vagyok benne, hogy meg tudod fogalmazni azt, hogy mi a nekik szóló legjobb üzenet. Ha ezeket az üzeneteket megfogalmaztad, akkor ki kell találd, hogy a funneledben meghatározott értékesítés pontokon, hogy találod meg őket. Ekkor el kell döntened, hogy egy 6 másodperces bumper hirdetést használsz vagy inkább egy 15 – 30mp-es trueview-t vagy és egy dinamikus banner-t stb.
- Fontos, hogy egyszerű és gyorsan értelmezhető legyen az üzeneted. Próbálj meg egy célt megfogalmazni benne és ne várd el, hogy a fogyasztó mindent megértsen egy hirdetésben.
Pl.: Ma minden terméket ingyen viszünk! * (és a weboldaladon elmondod, hogy mit visztek ingyen és hogyan). Itt fontos, hogy ne az akciót tervezd meg jól kommunikálhatóra, hanem jól kommunikálható akciót találj ki!
Vagy itt egy másik opció is
Ma minden 5000 Ft feletti vásárlás esetén ingyen szállítunk, ha kézkrémet vásárolsz és törzsvásárlónk vagy! Regisztrálj még ma!
- Ha megvan az értékesítési funneled akkor tudod, hogy mikor hol van a fogyasztód, ergo tudod milyen üzenettel tudod őt a legjobban megfogni. Nézd meg a saját adataid és használd a hirdetési felületeken lévő “signalokat” (erre nem tudom mi a jó magyar kifejezés) és ezek alapján biztosan a jó embert, a jó időpontban tudod elérni.
Harmadik “A”: Hozzáférés, azaz maximalizáld az üzeneteid hatékonyságát (Access)
Ha a fogyasztók elérésére (reach) úgy gondolsz mint egy eszköztár, amit te ismersz és birtokolsz, akkor Te vagy kontrollban. Te akkor fogod nekik a vásárlásra buzdító üzenetet megmutatni, amikor vásárolni szeretnének és nem akkor amikor el akarsz adni valamit. Tudni fogod mikor kell nekik információt adni, melegíteni még azt a leadet, és mikor lezárni az ügyletet. Ha jól manageled a kampányaid, akkor azokra költesz, annyit és akkor amennyit kell, hogy a céljaid elérd.
Rengeteg eszköz van, amit tudsz használni, hogy mérd a fogyasztód hol van, mennyit költöttél rá és mennyit költs még, hogy megérje neked. De különböző toolok nélkül is meg lehet találni a fogyasztót az adott ciklusokban, csak tudnod kell olvasni az adatokat.
(Pl. a Google Ads is már AI alapú évek óta, azonban idénre mondták ők maguk is azt, hogy azon a szinten vannak már, hogy tudnak számodra optimalizálni, helyetted) Az ország egyik legjobb PPC szakembere és online marketing guruját, Portik Zalán-t idézem:
“Hetekig mondta nekem a Google AI, hogy nem tudja nekem 1.000 Ft-ból hozni a konverziókat, emeljek a limiten. De képzeld 2 hét után megtanulta, hogy kell 1.000 Ft-ból hozni a konverziókat:). Sikerült neki megtanítanom.”
Negyedik “A”: Attribúció, mivel és mikor tudok eladni, mi hozza az árbevételt?
2019-re már több kijelzőn és több csatornán vásárolunk, olvasunk és szórakozunk. Ezért tud teret nyerni az omnichannel és a multichannel marketing, mert össze kell tudnunk kötni a szálakat, hogy a fogyasztók ne érezzék, hogy nekünk akadály az ő kényelmük. Nem csatornákban kell gondolkozzunk, hanem fogyasztói útvonalakban.
Még ma is nagy kihívás tud lenni, hogy mobilon kezdem böngészni az oldalad, berakom a kosaramba a terméket, de nem veszem meg. Este leülök a gépem elé és folytatnám a váásrlást… ilyenkore legtöbb esetben kezdhetek mindent elölről, mert nincs az eszközök és a Cookie-t között átjárás. Illetve van, csak Te nem gondolsz arra, hogy nekem, hogy lenne kényelmesebb.
Az attribúciós modellek és eszközök segítenek neked abban, hogy azonosítani tudd, hogy melyik hirdetésed, posztod, emailed hatására iratkoztak fel egy push notification-re vagy épp vásároltak a fogyasztóid. Miért fontos ennek az ismerete? Amikor a hatékonyság kerül előtérbe, akkor az a fontos, hogy te irányíts és tudd mi miért kerül annyiba és mi a helye az értékesítésedben.
Több alkalommal hoztam én is olyan hibás döntést, hogy:
Ezt a kampányt lőjük le, mert nem hoz konverziót. De ez a kampány mutatta meg a logót a fogyasztónak, aminek a hatására 14 nap múlva rákeresett a márkámra. Ha a logóm nem látta volna vagy nem annyiszor, akkor lehet, hogy ez a lead a konkurenciánál landol.
Ismerd a funnelt, értsd a funnelt és irányítsd!
Ötödik “A”: Automation, avagy skálázódj hatékonyan
Digitális marketing kampányokat managelni is nagy kihívás nem az, hogy még az adatokat is elemezd közben. Tartani a lépést a legújabb trendekkel és megoldásokkal még egy nagy kihívás. Amennyiben hatékony szeretnél lenni, akkor közép, de legtöbb esetben már rövid távon is kell, hogy alkalmazz automation eszközöket. Ilyenek lehetnek például a fent említett: Emarsys, Splio, Voyado stb. Ha kampányaid szeretnéd automatizálni, akkor tudom ajánlani az Adespresso-t a Facebook hirdetéseidhez.
Az online marketing mára már nem egy egyszemélyes küldetés. Annyi ága van, hogy nem véletlen, hogy specializálódott ügynökségek és osztályok jönnek létre rá nap mint nap. Mára már az is ritka, hogy valaki online marketing ügynökség ként full service legyen. Van aki közösségi médiára specializálódik, van akkor ppc-re, van aki SEO-ra. Fordulj tanácsért szakemberekhez és ne kóklerekhez…
Ha kérdésed lenne, hogyan kezdj neki és kihez fordulj, írj nekem és összekötlek az üzletedhez legjobban illő szakemberekkel.
Ha szeretnéd megtanulni az online marketing alapjait, akkor ezt a képzést ajánlom számodra!