Régóta emésztem magamban, hogy megírom ezt a cikket, mert segíteni szeretnék minden kezdő vagy akár épp haladó marketingesnek és vállalkozónak azzal, hogy megmutatom, milyen online marketing eszközöket használok nap mint nap. Ha valaha foglalkoztatott, hogy a konkurensed mit csinál, vagy van egy ötleted, de nem tudod jó-e? Nem tudod sikeres leszel-e vele? Akkor ez a cikksorozat segíthet neked elindulni vagy éppen megállni és elengedni egy üzletileg nem megalapozott ötletet.
Ezekre a kérdésekre folyamatosan én is keresem a választ, amikor egy kampányt vagy termékbevezetést tervezek, de akkor is, amikor egy márkát bevezetésén dolgozom. Enne a metodikának és a Tooloknak köszönhetően könnyebben fogsz tudni összetenni stratégiákat. Arra is volt példa, hogy ennek a folyamatnak köszönhetően, nem vállaltam a közös munkát, mert nem láttam se a jelent se a jövőt a szolgáltatásban. Vannak esetek, amikor ezek az eszközök nem hoznak egy egzakt megoldást, de akkor is lehet velük nagyságrendileg tervezni, becsülni és a piacot elemezni.
Miket használok? Mikor tervezek? Mire használom? Hogyan használom? A marketing eszközök sok eltérő területet foglalnak össze ezek a megoldások egészen a hatékonyságtól, az automatizáción át, a hűségprogramokon keresztül, ezért úgy döntöttem, hogy ez egy cikk sorozat lesz. Minden cikkben 1-1 témát dolgozok fel és linkelem be Nektek azokat a megoldásokat, amelyekben van tapasztalatom, legyen az negatív vagy pozitív.
Az elmúlt években elég sok eszközt és szolgáltatást kipróbáltam, amikkel kapcsolatos negatív és pozitív tapasztalataim osztom meg most veletek. Az alábbi témákban írok majd:
- Piackutatás és üzleti terv validálás
- Konkurencia kutatás eszközei
- SEO és tartalommarketing megoldások
- Email és onsite kommunikációs eszközök
- Social Media felületek és content marketing
- Loyalty és egyéb fogyasztó megtartó alkalmazások
- Csapat és személyes hatékonyság fejlesztése
Piackutatás online marketing eszközökkel otthon, egyszerűen, gyorsan
De akkor kezdjük is az első témakörrel: piackutatás és üzleti terve validálás. Sokszor találkozom azzal, hogy van egy ötletem, mit szólnék hozzá? Hogyan csinálnám meg?Hogyan kezdenék bele? Ezeknek az ötleteknek mindig úgy vágok neki, hogy felteszem a kérdéseim és begyűjtöm azokat az információkat, amelyekre szükségem van ahhoz, hogy meg tudjam nézni, hogy miről is beszélünk. Ez lesz a kutatásom alapja.
Maga a piackutás semmi rocket science hanem annyi, hogy előveszem a jól bevált tooljaim amelyek:
- Keyword planner (itt szükséged lesz arra, hogy rendelkezz Google Ads fiókkal)
- Ubesuggest , Keywordtool.io
- Google Trends (Figyeljünk arra, hogy a jobb felső sarokban átállítjuk az országot)
- Consumer barometer (ahol market finder-től kezdve mindent megtaláltok.)
De kezdjük az elején. Mi legyen a szolgáltatás/termék amit el szeretnénk adni?
Mondjuk legyen zajszűrős fülhallgató, ami a pandémia miatt otthoni munkavégzéskor amúgy is nagyon hasznos. Nem számolok most azzal, hogy prémium árazású a terméked vagy éppen budget kategória, mert akkor sokkal mélyebb lenne a cikk, próbálom inkább a metodikát bemutatni.
Első lépés, hogy megnézzük a termékünknek van-e a helye ezen a piacon(feltételzzük, hogy zajszűrős fülhallgató nem sok van még). Megnézzük, hogy a Google mit dob ki a termékünkre. Minden márka, sallang és egyéb speciális termékfunkció nélkül rákeresünk: „zajszűrős fulhallgató”. Jól látszik, hogy 40.000 Ft-tól 86.000 Ft-ig bőven van találat.
Egyértelműen látszik, hogy sokan hirdetnek erre a termékre és nagy a verseny. Google Shopping hirdetés is fut rá méghozzá nagy piaci szereplők által, velük fogunk versenyezni. Továbbá a Google segít nekünk abban, hogy ajánlja, hogy hogyan keresik még ezt a terméket: „zajszűrős fejhallgató” ez biztosan egy olyan kulcsszó, amit a termékoldalon és a hirdetési kampányban is fel kell venni majd.
Használok kettő extension a Google Chrome böngészőben, amit akár Opera vagy Brave böngészőbe is tudtok installálni. Egyik a Keyword surfer, másik Keywords everywhere. Ez a két plugin(Chrome extension) segít abban, hogy marketinges szemmel átfogóbb képet kapjak a kereséseimről.
Keyword Surfer megmutatja, hogy az első 9 találat kb mekkora forgalmat bonyolít le.
vagy éppen azt, hogy milyen kulcsszavakra hirdessek mert releváns.
Tehát kimondhatjuk, hogy van piaci verseny és nagy szereplőkkel kell versenybe szállni, ha saját új termékünket el szeretnénk adni.
Nézzük meg, hogy mekkora szeletet tudunk kihasítani a piacból
Ugyanezt a kifejezést(„zajszűrős fulhallgató”) az Ubersuggest -re is beírjuk és segít nekünk kicsit felmérni a piaci erőviszonyokat:
Jól látszik, hogy ékezet nélkül, ahogy én írtam elenyésző a keresés és még adott pár ötletet, hogy mikre keresnek azok, akik az én termékem iránt érdeklődhetnek:
- zajszűrős fulhallgató, zajszűrős fülhallgató, zajszűrős fejhallgató gyerekeknek, zajszűrős fejhallgató teszt, zajszűrős fejhallgató mikrofonnal, zajszűrős fejhallgató alváshoz, zajszűrős fejhallgató babáknak, zajszűrős fejhallgató működése, zajszűrős fejhallgató árukereső, zajszűrős fülhallgató media markt, zajszűrős fülhallgató tesztű
Kiemeltem egy érdekeset feljebb, mert itt megjelenik egy forgalmazó is, ami azért fontos információ, mert nem a márkára keresnek gyakrabban a felhasználók, lsd. „zajszűrős fülhallható Sony”, hanem a helyre, ahol megvehetik. Így ez adhat nekünk bizakodásra okot, hogy nem márkahűek a fogyasztók és meg tudjuk őket, az új márkánkkal „támadni”.(ez most csak egy első blikkre történő következtetés) Másik tanulság, hogy érdemes lenne termékünket belistázni ezekhez a forgalmazókhoz… na ez a kb. mission impossible.
Mivel tudjuk eladni a terméket? Milyen tartalommal kell hozzá? Erre is van a marketing eszköz
Itt az Ubersuggest még annyit tud segíteni, hogy tartalom ötleteket mutat. Ez angol nyelven jobban működik én úgy szoktam használni, de itt most magyaron is adott 2 tartalmat:
Ez két régi cikk becsült látogatás 0 így nem mondanám irányadónak. Azonban érdekes ötlet és kontent lehetőség egy nagy zajszűrős füles tesztet csinálni, vagy csináltatni blogokon és ott a mienket is elhelyezni mint alternatíva. Ez jó lenne linképítésre és arra is, hogy feltegyük nevünket a zajszűrös fülesek térképére. Ez az egyfajta natív tartalmi hirdetés, ami lassabban építkezik, költséges is itt a budgeted fogja meghatározni ebbe az irányba fogsz-e menni vagy sem.
Mivel én a free verziót használom az Ubersuggestből igy a cikk írásakor augusztusig tudtam adatokban visszamenni. Havi 400-500 keresést ír csupán, ami nem olyan nagy volumen ezért fogtam és beírtam a keresőbe azt is hogy, „noise cancel fülhallgató” erre még becsült +20 kerést nekem. JUHÚÚÚÚÚ! Ezért ez a piac valószínüleg általános kulcsszavak mentén kicsi, kevés organikus találattal és sok hirdetővel.
Nézzük akkor meg, hogy általános kulcsszóval mint „fülhallgató” vagy „fejhallgató” mi az eredmény? (ha elfogyott volna a 3 ingyenes keretetek Ubersuggesten, nyissatok másik böngészőt vagy menjetek privát módba)
Na itt azért jóval megugrott már a havi keresési volumen. Az is látszik, hogy sokkal több cikk és teszt íródott már ami ide releváns.
De miért is csináltam ezeket a kereséseket? Miért gondolom azt, hogy ez segít megnézni, hogy termékem iránt szükség van vagy sem? Mert ezek alapján tudok számolni egy hotzzávetőleges budgetet és megnézni, hogy nekem ebben hol a helyem.
Üzleti terv és termék koncepció validálása
Mondjuk ki, hogy a „fülhallgató”+”fejhallgató”+ „zajszűrős fulhallgató” + zajszűrős fejhallgató”+ zajszűrős fülhallgató” kulcsszavakra van kb havi 50 000 és 100 000 keresés.
Segít nekünk Neil Patel csodás toolja és megmondja mennyire nehéz hirdetni ezekre a kulcsszavakra:
Tehát mindre elmondhatjuk, hogy sokan hirdetnek, kb. 40 Ft egy kattintás ára és SEO-ban a „zajszűrős fülhallgatóra” van versenyben van a könnyebb dolgunk.
Akkor számoljunk az egyszerűség kedvéért havi 100 000 kereséssel. Nagyon-nagyon jó esetben ennek a 100 000-nek, vigyük el(kattintásban) a 10%-át. (feltételezzük, hogy jó a kampányunk, optimális a weboldalunk/webshopunk és a hirdetésünk jól lett megírva.) Azonban van egy nagy hátrányunk, ha valaki márkát tesz a search termbe, akkor sokkal valószínűbb, hogy az Ő hirdetését választja a fogyasztó. A márkaneveket tartalmazó hirdetések 60-80%-os átkattintást is produkálhatnak így ebben az esetben ezzel nem tudunk egy „noname” újonnan induló márka ként versenyezni. Magyarán ha beírják, hogy „zajszűrős fejhallgató sony”, akkor a mi hirdetésünk hiába jelenik meg(ha ügyesen építettük a kampányt akkor ezeket kizárjuk és nem jelenünk meg és nem is érdemes, csak ah a budget megengedi és márkaépítés a célunk), mert sokkal precízebben keres a fogyasztó és nálunk nincs megoldás a keresésére.
Hogyan is néz ki a kutatás eredménye a gyakorlatban?
100 000 keresés * 0,1 (10% kattintásunk van) = 10 000 látogató / hó = 400 000 Ft hirdetés költség / hó
Ezek után még senki nem vett tőlünk terméket számoljuk azzal, hogy meggyőzzük az új vásárlót és a „noname” brand-ünket megveszi legyünk pesszimisták? Vagy épp optimistál? Legyen 1%-os konverziós aránnyal számoljuk.
Ha a termékünk 19 990 Ft (ami ebben a kategóriában nem a legolcsóbb) akkor 1% konverzióval a bevételünk: 10 000 látogató * 0,01 (1% os konverziós arány) * 19 990 Ft (termék ára), akkor 1 999 000 Ft a bruttó árbevételünk.
Ez nem számol még logisztikával gyártással és az egyéb költségekkel és a 10.000 kattintás megszerzésével írtó optimisták voltunk!
Ha nettóban nézzük a költségeket, akkor:
1 999 000 Ft = 1 574 015 Ft nettó – 400. 000 Ft hirdetési költség – 100.000 logisztikai költség(csak szállítás 1000 Ft-al számolva és visszáruval nem), akkor marad kb. 1 000 000 Ft-unk. Ebből még lejön a gyártási költség és egyéb operations cost. (vállalkozási díj, könyvelő, raktárbérlés, munkások díja stb.)
Valahol ez a konkrét példa a végére úgy jön ki, hogy marad pártízezer max. 100.000 Ft hasznunk, amit akkor realizálunk, ha mi csináljuk és nem dolgozunk alkalmazottakkal. Ezt mindenkinek maga döntésére bízom, hogy ennyi munkát energiát maximum 100.000 Ft profit érdekében beletesz-e ebbe vagy sem.
Verdict ezzel a konkrét üzleti tervvel kapcsolatosan
Magam részéről azt mondom, hogy egy olyan világban, ahol a márkák uralják a piacot, akkor van értelme behozni egy új terméket, ha azzal meg tudod magad egyértelműen különböztetni a többi márkától és beleállsz ebbe a harcba, amit évek alatt építesz fel. Vagy B opció, hogy annyira olcsó tudsz lenni, hogy pofátlanság nem kihasználni az ajánlatod, de itt a minőség kérdéses lesz. Ezeket a füleseket évekre veszik a fogyasztók.
Amennyiben azt látod, hogy nincs keresési volumen a szolgáltatásodra vagy termékedre, a Google vagy Ubersuggest-ben, ne keseredj el. Volt nekem is olyan ügyfelem, akinek a termékét nem keresték a fogyasztók, ilyenkor két opciód van:
- Vagy nincs keletje a terméknek/szolgáltatásnak
- Vagy még senki nem találta ki vagy hozta be a piacra
Az első opcióra hamar meglesz a válasz, mert ha keresési volumen alacsony vagy nincs, de mondjuk 1-1 cikk van róla meg valamilyen kommunikáció, akkor nem jól csinálták vagy a piac nem érett meg rá. Ez pl. olyan mintha USA-ben akarnál Túrórudit értékesíteni. Nem ismerik, nem tudják mit hagynak ki, el kell nekik mondani. Az is lehet, hogy ez már egy mások által megbukott ötlet ilyen áldod igazán, hogy nem a saját pénztárcád bánja ezt a kísérletet.
Második opciónál arra kell fokuszálj, hogy piacot teremts és vezesd be a márkát/szolgáltatást. Ez a lassabb nehezebb munka és ebbe bizony több pénzt kell beletenni. Itt el kell mondanod, hogy erre miért van szükség, edukáció, tartalommarketing stb. Kemény, de nem lehetetlen feladat.
A fenti lépések csak az alapokban tudnak segíteni egy valós üzleti és marketing tervezés ennél sokkal komplexebb, ezért is alkalmaznak marketing szakembereket a cégek. Célom, hogy Nektek annyiban segítsek, hogy őszintén tudjátok szembesíteni magatokat a tényekkel mielőtt tovább léptek(ezzel a konkurenst is lehet kutatni mellesleg). Ezek az adatok segíthetnek elkerülni egy esetleges kudarcot vagy váratlan meglepetést ezért is fontos, hogy adatok alapján hozzunk döntéseket.
Ha hasznos volt, akkor köszönöm, ha megosztod és várom kommentben vagy üzenetben kérdéseid észrevételeid!